Jak probíhá předání nemovitosti kupujícímu – checklist pro prodávajícího

16.09.2025

Prodej nemovitosti nekončí podpisem kupní smlouvy ani převodem peněz. Jedním z posledních a velmi důležitých kroků je samotné předání nemovitosti novému majiteli. Jde o okamžik, kdy kupující fakticky přebírá byt či dům, a vše by mělo proběhnout hladce a bez zbytečných komplikací. Aby se na nic nezapomnělo, připravili jsme jednoduchý checklist pro prodávajícího.

Dohodněte si přesný termín

Prvním krokem je domluva na konkrétním datu a čase předání. Obvykle k němu dochází krátce po přepsání vlastnického práva na katastru a po vyplacení kupní ceny z úschovy. Termín by měl vyhovovat oběma stranám a je dobré mít ho písemně potvrzený.

Připravte nemovitost

Před předáním by měl být byt nebo dům vyklizený a uklizený. To znamená, že všechny osobní věci a nábytek, který nebyl součástí prodeje, musí být odnesen. Kupující očekává, že nemovitost převezme ve stavu, který odpovídá smlouvě.

Sepište předávací protokol

Klíčovým dokumentem při předání je předávací protokol. V něm se uvede datum předání, identifikace nemovitosti, jména obou stran, stav měřidel (elektřina, plyn, voda, teplo) a seznam předávaných klíčů. Tento dokument slouží jako doklad, že nemovitost byla předána v pořádku.

Zapište stavy energií

Stav elektroměru, plynoměru a vodoměru je nutné pečlivě zapsat a následně nahlásit dodavatelům energií. Ideální je přiložit i fotografie měřidel, aby bylo jasné, k jakému datu byla hodnota zaznamenána. Předejdete tak možným nedorozuměním. 

Předání klíčů a dokumentace

Spolu s bytem či domem je potřeba předat také všechny klíče (hlavní vchod, sklep, garáž, poštovní schránka apod.) a dokumentaci – například návody k použití spotřebičů, technickou dokumentaci k domu či záruční listy, pokud ještě platí.

Přepis služeb a energií

Po předání nemovitosti je třeba provést odhlášení či přepis energií a služeb. Některé společnosti umožňují vyřídit změnu online, jinde je nutné zaslat vyplněný formulář. Kupující se tak stává novým odběratelem a vy máte jistotu, že vám už nebudou chodit faktury. Mimochodem, u nás v Indigo Reality řešíme přepis energií za klienty. Tak, aby nikam nemuseli chodit.


Předání nemovitosti je sice poslední krok, ale má velký význam. Dobře připravený prodávající tímto krokem ukáže profesionalitu a férový přístup, což kupující jistě ocení. S jasně sepsaným protokolem, zaznamenanými stavy měřidel a kompletními klíči proběhne celý proces hladce a bez stresu.

Pokud si nejste jistí, jak předání správně zorganizovat, obraťte se na naši kancelář Indigo Reality. Rádi vás provedeme všemi kroky tak, aby prodej proběhl bezpečně od začátku až do úplného konce.